Olin kesän
aikana läsnä juhlakokoontumisessa, jossa oli koolla Paavalin synodilaisia eli
niin sanottuja Luther-säätiöläisiä, oli pieneen nimettömään herätysliikkeeseen
kuuluvia, jotka eivät vietä joulua, oli körteiksi itsensä laskevia ja muutama
ihan vaan luterilainen.
Meidän
kirkkokunnillamme ei ole ehtoollisyhteyttä, ja joissain tapauksissa meillä ei
ole mitään muutakaan yhteyttä keskenämme. Meidän virkamme eivät kelpaa toisillemme
ja virallisten dogmien valossa olisimme voineet kukin osoitella toisiamme
sormella ja kertoa, kuka on väärässä ja kuinka paljon ja minkä vuoksi kukin on menossa helvettiin niin, että heilahtaa. Niin ei kuitenkaan ollut,
ja sen kiteytti juhlapuhuja sanoissaan: "me olemme kulkeneet erilaisia teitä ja
meillä on eromme, mutta siitä huolimatta voimme kokoontua yhteen ystävinä ja
sukulaisina."
Niin me
lauloimme ruokavirren (472, siitä ei edes keskusteltu) ja kävimme yhteiseen pöytään, johon kaikki olivat
tervetulleita dogmeistaan huolimatta. Pyysimme yhdessäolollemme siunauksen
Korkeimmalta ja hän salli meidän tulla ravituiksi niin ruumiin kuin
yhdessäolonkin tarpeissa. Vaikka taustalla kareili tietty määrä surua, huolta
ja oikeassa olemisen pakkoa suhteessa toisiimme me ylitimme sen keskinäisellä
rakkaudella, ilolla ja jälleennäkemisen riemulla.
Yhteinen erottaja |
Mietin tuon
tapaamisen jälkeen pitkään sitä, mikä on ajanut meidät Jumalan etsinnässämme
näin erilleen – me kaikki olemme nimittäin juurellamme körttejä – ja tulin
siihen tulokseen, että kukin meistä on kaivannut Jumalaa niin eri tavalla.
Luther-säätiöstä kotinsa löytäneet ovat löytäneet ne tarpeelliset rajat, joita
he ovat elämäänsä tarvinneet. He ovat saaneet vahvistuksen oikealle ja väärälle
ja yhteisön, jonka kanssa rajoihin perustuva rakkaus on mahdollista jakaa. Yhteisön turva on tietoisuus välttämättömästä ja vältettävästä, ja antaa mahdollisuuden mielenrauhaan. Rakkauden riemu on taatusti kantavaa, ja tämän löysin erottavaksi tekijäksi.
Pieneen
herätysliikkeeseen etsiytyneet olivat puolestaan eläneet hyvin risaisen ja
haavoittavan nuoruuden. Liikkeessään he olivat kohdanneet Jumalan, joka
Jeesuksessa Kristuksessa on antanut kaiken menneen ja jo tehdyn anteeksi. Armon
ja rakkauden Sana on antanut heille onnen ja rauhan, sen mitä he etsivät
maailmasta ja saivat Jumalalta tässä yhteydessään. Jumalan rakkauden rajattomuus on nielaissut heidät, ja heidän ilonsa, rauhansa ja kokemuksensa syvyys on käsin kosketeltava, se näkyy heidän kasvoillaan ja puheessaan. Yltäkylläisen ja rajattoman rakkauden kokemus oli meille muille edelleen outoa, vaikka olemme olleet tekemisissä kymmeniä vuosia.
Me, jotka
tunnustamme luterilaisuutta olimme puolestamme Jumalaamme tavalla tai toisella
kiinni kasvaneita. Jumala kuuluu elämän arkeen ja juhlaan, mutta koko
maailmamme kerralla kirkastavia armon kokemuksia tai uskon jykevää muuria me
emme ole kokeneet. Ymmärsin kuitenkin, että se, minkä minä koen uskossani
nimenomaan uskon ja elämän vapaudeksi Jumalan kanssa voi pelottaa ja tuntua
haljulta, jos en ole kokenut kaiken nielevää rakkauden syvännettä tai jos tarkkaa rajaa oikean ja väärän välillä ei ole vaan ohjeistus
menee ennemminkin 1. Korinttilaiskirjeen 10 luvun 23 jakeen sanoin:
"Kaikki on luvallista" -- mutta kaikki ei ole hyödyksi. "Kaikki
on luvallista" -- mutta kaikki ei ole rakentavaa. Jakeessa 24 jatketaan
vielä, ettei kukaan saa etsiä omaa etuaan vaan aina toisen parasta. Näissä
sanoissa minä kuulen rakkauden kaksoiskäskyn Jumalasta, lähimmäisestä ja
itsestäni. Se antaa vapauden, mutta samalla se pakottaa miettimään itse, mikä on
hyödyksi ja tarpeen, ja mikä ei. Lupa järjen itsenäiseen käyttöön voi olla
lahja tai kirous, ja se erotti minut monista paikalla olleista – samoin kuin
toki pappeutenikin, mutta siitä ei edes puhuttu.
Körtit
puolestaan kaipaavat Jumalaa synnistään tietoisina. Heille Jumalan löytyminen
on outoa ja jopa paheksuttavaa – Pyhästä Hengestäkin puhutaan vain arkaillen.
Herätysliikkeeseen kuuluvien riemullinen kiitollisuus löytyneestä Jumalasta,
hänen rakkaudestaan ja armostaan ei istu kaipaaville. Toisaalta körttien
inhimillisen heikkouden tunnustava kaipailu ei ole riittävän pontevaa, jotta
sitä heikkoutta rohjettaisiin vastustaa. Se ei kipuile oikean ja väärän välillä, eikä riemuitse jo saadusta armosta. Armon kaipuu on syvässä. Ja niin hiljaisuus, heikkous ja kaipaus
erotti körtit meistä muista.
Hyvä ote |
Me edustimme niin monia eri tapoja lähestyä ja kohdata Jumala - käskyt ja lupaukset, armo ja rakkaus, elämän arki ja lahjaksi saadut, kaipaus ja heikkoudentunto. Meillä olisi ollut kaikki mahdollisuudet osoitella toisiamme sormella ja toivottaa hyvää matkaa helvettiin. Ja kuitenkin olemme saman Jumalan puoleensa vetämiä, Hänen lupauksillaan, armollaan, lahjoillaan ja välähdyksillään siunattuja.
Ja niin tuona kesäisenä päivänä samassa pöydässä meillä oli tilaa, vaikka muutoin emme yhdessä kiittäisikään.
Tässä oli pieni ihme.
Tarkennus 6.8.2017 klo 16.26. Ei ole tarkoitus väittää, että körtit ja luterilaiset olisivat eri firmaa, ja tarvitsisivat sen vuoksi erikseen sovitun ehtoollisyhteyden. Tarkoitus oli tuoda esiin erilaisia näkökantoja ja uskonkokemuksia, jotka erottavat ja yhdistävät meitä - nyt toteutunut ateriayhteys eri kirkkokuntarajojen yli oli vain tästä näkökulmasta jännittävä kokemus.
Tarkennus 6.8.2017 klo 16.26. Ei ole tarkoitus väittää, että körtit ja luterilaiset olisivat eri firmaa, ja tarvitsisivat sen vuoksi erikseen sovitun ehtoollisyhteyden. Tarkoitus oli tuoda esiin erilaisia näkökantoja ja uskonkokemuksia, jotka erottavat ja yhdistävät meitä - nyt toteutunut ateriayhteys eri kirkkokuntarajojen yli oli vain tästä näkökulmasta jännittävä kokemus.
Mielenkiintoinen, joskin tavallaan täysin oikea, on käsitys luterilaisten ja körttien ehtoollisyhteydestä. Olisikin kummaa, jos yhteyttä ei olisi, kun körttiläisyys on luterilaisen kirkon herätysliike; ilmeisesti kaikki körtit ovat evankelisluterilaisen kirkon jäseniä.
VastaaPoistaLisää asiasta https://www.h-y.fi/
Kiitos, Veikko, kyllä ovat! Meni puuro ja velli vähän sekaisin, kun yritin terottaa uskonkokemusten eroja, ja sitten tuo ehtoollinen vähän jäi niinkuin pintaan. Yritin tarkentaa.
Poista